V průběhu pěti červencových dnů se v malebném prostředí Vysočiny uskuteční Letní škola individuální psychologie. Zkušení a inspirativní lektoři z České republiky i zahraničí poskytnou 40 hodin vzdělávání profesionálům pomáhajících profesí a dalším zájemcům. Letní školu pořádá brněnské centrum individuální psychologie Mansio.
Webu Letní školy: https://bit.ly/49qBz6p
Cena: 11 500 Kč bez DPH, 13 915 Kč včetně DPH
Akreditace:
Asociace klinických psychologů: číslo akce: AKP CR BO/SA/038/2024, počet kreditů: 12
Česká asociace adiktologů: číslo akreditace: ČAA_KK-10_2024, počet kreditů: 12
HLAVNÍ WORKSHOPY (16 hodin):
James Holder, MA – Pozitivní přístup v léčbě závislostí
Závislosti, rané vzpomínky a (mnohem) více
Analýza raných vzpomínek je klíčovou metodou používanou pro analýzu životního stylu, tedy souboru základních přesvědčení, která reprezentují představy o sobě, druhých lidech, světě a způsobech dosahování osobních cílů. Na workshopu se zaměříme na proces užívání návykových látek, závislosti a intervenční strategie. Dále se budeme zabývat vzpomínkami osob, které užívají různé návykové látky a ukazovat si, jak v nich číst a identifikovat přesvědčení, životní témata a životní styl klientů. Témata jsou zasazena do metafory raných vzpomínek, poukazující na pozitivní účel užívání návykových látek a závislosti.
Kim Lee-Own, MA – Sny: Most do budoucnosti?
Adlerovská teorie sny považuje za jednu z „bran“ k porozumění lidské psychice. Spolu s rodinnými konstelacemi a ranými vzpomínkami slouží jako nástroj, díky kterému se můžeme naučit, jak porozumět sami sobě a napojit se na svoje prožívání.
Naše sny jsou odrazem osobnosti člověka a to, co se v nich objevuje, kopíruje životní styl a odráží očekávání, obavy i soukromou logiku.
Mossak & Maniaci (1999) říkají, že sny se nám zdají, aby podpořily naše počínání v současném a budoucím životě. Ve snech trénujeme naše budoucí směřování, řešíme problémy a ladíme se se na další den. To vše, když spíme!
Mgr. Jitka Musilová – Úzkost a stres u dětí: Porozumění a prostředky podpory a povzbuzení
Děti různých věkových skupin, stejně jako dospělí, zažívají ve svých životech stres. Ten není sám o sobě nutně škodlivý, ve vhodné míře může být dokonce významným faktorem překonávání překážek a osobního růstu.
V současné době ale úzkost (případně deprese nebo pocity bezesmyslnosti a apatie) u dětí významně narůstá a přibývá dětí, které obavy ochromují natolik, že jsou zbaveny odvahy čelit běžným každodenním výzvám.
Rodiče, stejně jako pedagogové, se často setkávají s těmito stavy u svých dětí. Mohou si připadat bezmocní, když přemýšlí, jak pomoci. I z toho důvodu se zaměříme na porozumění jak symptomatice úzkosti a stresových poruch, tak i kompenzační dynamice a adaptivním strategiím.
Mgr. Magdalena Valášková – Podpora vztahu k sobě a zažívání sounáležitosti u trans* a nebinárních dětí a dospívajících
Téma duševní pohody a vhodných podmínek pro psychosociální vývoj trans a nebinárních dětí a dospívajících se dostává do povědomí profesionálů pracujících s dospívajícími. Uvědomování si vlastní odlišnosti a otazníky ohledně místa ve společnosti může trans* a nebinární vést ke ztrátě odvahy, k vyhýbání se kontaktu se světem či s druhými a komplikovat začlenění do společnosti.
Nabídneme informace potřebné k porozumění potřebám dětí, rodiny a školy, naučíte se dítě provázet a podporovat v uvědomování a prozkoumávání genderové identity a současně rozvíjet v dalších kompetencích potřebných pro úspěšné začlenění do společnosti a naplnění potřeby sounáležitosti.
Mgr. Kristýna Baumová – Psychokemp: Jak vést rozvojový program se skupinou dospívajících
Psycholog William G. Nicoll dospívající vidí jako „dospělé v tréninku.“
Obhajují ve společnosti těžkou pozici. Jsou tzv. „neumístění“. Nejsou ani dětmi, ani dospělými. Úkolem dospělých je dospívajícím pomoci tímto obdobím projít a podpořit jejich kompetence, které jsou důležité pro život. Adleriáni pro tento účel mají užitečný koncept životních úkolů, který můžeme při práci s dospívajícími dobře využít. Dospívající, stejně jako dospělí, se potřebují naučit fungovat ve třech životních oblastech: láska, přátelství a práce. Potřebují umět vytvářet a naplňovat zdravou intimitu, potřebují se naučit žít a vycházet s ostatními lidmi a také potřebují rozvíjet dovednosti umožňující soběstačnost a odpovědnost. Paul Rasmussen na tuto teorii navázal a napojil na ni čtyři kompetence, které potřebujeme rozvíjet k tomu, abychom mohli v rámci těchto životních úkolů zdravě fungovat. Tyto kompetence nazval čtyřmi psychologickými svaly, a právě ty budou dospívající v Psychokempu posilovat.
PLENÁRNÍ PŘEDNÁŠKY (celkem 10 hodin):
PhDr. Miroslava Štěpánková – Obraz, odraz a odkaz individuální psychologie – teorie v metaforách a příbězích
James Holder, MA – Jak se lidé stávají závislými
Mgr. Bc. Jitka Musilová – Stres v životě dětí...A co s ním v rámci třídy/školy
Kim Lee-Own, MA – Nacházení odvahy ve snech
Mgr. Magdalena Valášková – Primum non nocere: Jak přistupovat k dětem a dospívajícím, kteří si kladou otázky o své genderové identitě?
KRÁTKÉ WORKSHOPY (celkem 14 hodin):
Mgr. Kateřina Kozicová – Podpora učitelů při práci s dynamikou problémového chování dětí
Mgr. Dora Lukášová Salaquardová – Tady a teď – čtyřdenní dérie rozvoje všímavosti (mindfulness)
Mgr. Martin Fülep – Zaostřeno na emoce – terapeutická práce s ranou vzpomínkou
Mgr. Simona Hybšová – Konfrontace jako nástroj podpory a spolupráce
Mgr. et Mgr. Zuzana Eliášová – Propojení tanečně-pohybové terapie s adlerovským přístupem
Mgr. Naděžda Dvořáková – Práce s knihou “Klub divných dětí“ metodou podvojného deníku
Mgr. Iveta Kaderová – Potenciál zážitkově-herních prvků v práci s klientem