Jsme největší psychoterapeutickou asociací v ČR s více než 1 700 členy. |
Mentoring je zařazen jako standardní součást dalšího vzdělávání pro absolventy výcviků ukončených v roce 2024 a později.
Mentoring zahrnuje nejméně tříleté období počínající nejdříve při zahájení vlastní praxe a ukončené splněním podmínek. V tomto období je třeba absolvovat minimálně 300 hodin vlastní praxe a 60 hodin mentoringu buď na pracovišti či externě ve skupinové nebo individuální formě. Vlastní praxe a hodiny mentoringu jsou evidované v Indexu.
(Mentoring = 60 hodin mentoringu + 300 hodin praxe + 3 roky)
Mentorského programu ČAP se může účastnit kandidátní nebo řádný člen ČAP.
Pro úspěšné ukončení účastník doloží mentorem potvrzené absolvování 60 hodin mentoringu a 300 hodin přímé práce s klienty. A to v čase, kdy má poprvé doložit splnění podmínek dalšího vzdělávání, tedy tři roky po získání řádného členství ČAP. V odůvodněných případech lze jednat o podmínkách prodloužení mentoringu. (Pozn.: pokud jste mentoring začali již jako kandidátní členové, dokazovat jeho splnění budete až po 3 letech řádného členství.)
Doložení se provede nahráním dokumentů (souhlas mentora a index) do formuláře, do kterého se vyplňuje další (průběžné) vzdělávání. Výzva k vyplnění tohoto formuláře přichází mailem vždy jednou ročně všem členům, kteří během předchozího kalendářního roku dovršili 3 roky řádného členství. (Např. pokud jste se stali řádným členem v 3/21, výzva k vyplnění formuláře vám přijde až začátkem roku 2025).
V případě, že mentor shledává překážky pro to aby frekventant mohl pracovat jako samostatný psychoterapeut nebo spolupráce s frekventantem neodpovídá domluveným podmínkám, má mentor právo od dohody o mentoringu odstoupit a potvrzení nevydat s tím, že mentorovanému poskytne zpětnou vazbu.
Zájemce o mentoring si mentora vyhledává sám, buď na pracovišti, v seznamu na stránkách ČAP nebo může oslovit zkušenějšího kolegu, který splňuje požadavky na mentora.
Vnímáme potřebu podpořit čerstvé absolventy výcviků při jejich vstupu do praxe, zejména ty, kteří začínají pracovat samostatně ať už v rámci své soukromé praxe nebo v rámci pracovišť, kde nemají dostatečnou odbornou individuální podporu.
Mentoring by těmto samostatně pracujícím poskytoval náhradu týmu a odborného vedení.
Zároveň představuje jistou formu kontroly potřebnou pro odpovědnou garanci ČAP.
Chceme zdůraznit, že za optimální variantu považujeme to, že psychoterapeuti zahajují svou praxi v rámci zavedeného týmu a mají možnost spolupracovat se zkušenějšími kolegy, kteří jsou jim k dispozici radou i pomocí. Považujeme za součást dobré praxe to, že v počáteční fázi pracuje psychoterapeut v týmu a pod odbornou garancí, což mu usnadňuje sbírání zkušeností, reflexi vlastního profesního orientování a poskytuje jistou ochranu jemu i jeho klientům. Samostatnou praxi vnímáme jako velmi náročnou činnost vhodnou pro zkušené psychoterapeuty, kteří mají vytvořené profesní podpůrné vztahy a mají zkušenost s tím, jak v komplikovaných situacích ochránit své klienty i sebe.
Jsme si ale vědomi, že vysoká poptávka po terapií vede k tomu, že vzniká řada pracovišť, která potřebnou odbornou podporu začínajícím psychoterapeutům neposkytují.
Program mentoringu by měl napomoci řešení této situace, čerstvým absolventům výcviků poskytnout další možnost učení, podpořit je v hledání optimálního nastavení vlastní praxe a zvládání náročných situací, které praxe přináší.
Mentoring by měl účastníkům zprostředkovat témata vycházejí z kompetencí evropského psychoterapeuta. (Lze se inspirovat rozpracováním témat do bloků v semináři Dobrá praxe, jak jej zpracovali Veronika Čermáková a Petr Odstrčil ZDE )
Obsahově je mentoring zaměřen na Dobrou praxi, na praktické, odborné i etické otázky výkonu psychoterapeutické praxe, vychází z Kompetencí evropského psychoterapeuta.
Práce v mentorské skupině je zaměřena na vlastní praxi, mentor se aktivně ptá tak, aby měl přehled o způsobu práce účastníka.
Mentor je k dispozici i mezi plánovanými setkáními pro krizové situace, které účastník řeší.
Mentor akceptuje jistou míru zodpovědnosti za účastníky mentoringu.
Celý rozsah mentoringu by měl být absolvován u jednoho mentora. V odůvodněných případech lze jednat o podmínkách změny.
Frekvence a délka mentorských setkání by měla být nastavena tak, aby v průběhu tříletého mentorského období umožnila kontinuální sledování a podporu při práci účastníka mentoringu. Mentor by měl být k dispozici v případě náročných situací i mimo plánovaná setkání.
Mentorský program zaštiťuje ČAP, která vede evidenci mentoringu. Vede seznam účastníků mentoringu s uvedením jejich mentorů a seznam mentorů, kteří jsou ochotni přijmout nové účastníky.
Preferovaná forma. Může probíhat individuální i skupinovou formou. Lze započítat adekvátní čas porad, intervizí, kazuistických seminářů apod., na kterých je přítomen mentorovaný i mentor.
Pokud začínající terapeut pracuje na pracovišti, kde není kolega, který by mohl zastávat funkci mentora, má možnost se zapojit do mentorské skupiny.
Mentorskou skupinu, která vytváří prostor pro sdílení a funguje jako vzájemně podpůrná skupina a do jisté míry tak nahrazuje tým, považujeme za dobrou formu. Považujeme ale za důležité zohlednit poměr účasti a aktivní účasti a započítávat hodiny, pouze prezentuje-li účastník vlastní práci
Individuální vedení mentorovaného.
V případě, že institut poskytuje mentoring vlastním absolventům, je třeba odlišit mentoring od jiných forem vzdělávání (sebezkušenost, teorie, nácviky, výcviková supervize) a dbát na personální oddělení (nepokračovat se stejným lektorem, ve stejné skupině). Mentoring není součástí výcviku i v případě, že probíhá paralelně.
Frekvence a délka mentorských setkání by měla být nastavena tak, aby v průběhu tříletého mentorského období umožnila kontinuální sledování a podporu při práci účastníka mentoringu. Mentor by měl být k dispozici v případě náročných situací i mimo plánovaná setkání.
Je členem nebo splňuje požadavky na člena ČAP (podmínky členství a další vzdělávání) a má nejméně sedmiletou praxi po výcviku. Souhlasí s podmínkami mentoringu.
Zde najdete ke stažení:
SOUHLAS MENTORASupervize může mít různé formáty a některé se s mentoringem prolínají.
V případě mentoringu, jak mu rozumíme v rámci tohoto programu, akcentujeme aktivní a učící roli mentora. Mentor je zkušenější kolega, který se aktivně ptá na témata související s kompetencemi psychoterapeuta, edukuje, případně dává doporučení k dalšímu vzdělávání.
Honorář za mentoring je věcí dohody mezi mentorovaným a mentorem eventuálně pracovištěm, které mentoring poskytuje.
Identifikační údaje: Česká asociace pro psychoterapii, z.s. Náměstí I.P. Pavlova 1785/3 Praha 2, 120 00 IČ: 70860122 | Bankovní spojení: Číslo účtu : 22332233 / 2010 |
© Česká asociace pro psychoterapii
|